دانشگاه صنعتی شریف
نقشه سایتتماس با دانشگاهEnglish
۱۳۹۰/۰۷/۰۹  ۱۶:۱۴

اولین نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود


اولین نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی شریف به همت روابط عمومی دانشگاه طی روزهای دوم لغایت پنجم آبان‌ماه سال جاری در محل دایمی نمایشگاه‌های دانشگاه صنعتی شریف برگزار خواهد شد.
مهندس محمد اسدی دبیر اجرایی نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار نشریه شریف گفت:
نمایشگاه کار، رویدادی است که تعداد زیادی از جویندگان کار و شرکت‌ها به منظور تبادل اطلاعات در رابطه با مشاغل مورد نیاز و معرفی شرکت‌هایشان در آن شرکت می‌کنند که معمولاً به‌صورت فصلی و یا سالیانه برگزار می‌شود و می‌توان از آن به‌عنوان نمایشگاه فرصت‌های شغلی یاد کرد به نحوی که فرصت‌های فراوان کاری و کارآفرینی در اکثر زمینه‌های تحصیلی برای دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان ارایه می‌شود.
وی گفت: این‌گونه نمایشگاه‌ها فرصت مناسبی را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها فراهم می‌آورد تا با تعداد زیادی از نیروهای جویای کار ملاقات کرده و در یک فضای رقابتی نسبت به جذب نفرات مورد نظر خویش اقدام نمایند.
اسدی افزود: این نمایشگاه‌ها معمولاً در اکثر دانشگا‌ه‌های مطرح دنیا به‌صورت فصلی برگزار شده و دانشجویان و تازه فارغ-التحصیلان را با فرصت‌های فراوان شغلی و ایده‌های ناب برای شروع یک کسب و کار موفق آشنا می‌نماید.
وی خاطر نشان کرد: از طرفی در اکثر نمایشگاه‌های کار، کارگاه‌های جنبی در رابطه با کار، کاریابی و کارآفرینی برای شرکت کنندگان نیز برگزار می‌گردد تا دانشجویان را با نحوه ورود به بازار کار آشنا نمایند.
در نهایت می‌توان نمایشگاه کار را بستری مفید و مناسب برای ورود دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان به بازار کار و شروع یک کسب و کار موفق قلمداد نمود.
مهندس اسدی در پاسخ به لزوم برگزاری نمایشگاه گفت:
با توجه به رويکرد برنامه توسعه پنجم مبني بر افزايش جمعيت دانشجویي کشور به سه ميليون و هفتصد هزار نفر تا پايان برنامه، در حال حاضر در کشور ما ضرورت توجه به اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهي بيش از هر زمان ديگر محسوس است.
وی افزود: آشنایي فارغ التحصيلان با روند تغييرات سريع فضاي اقتصاد و کسب و کار، شرایط استفاده ايشان را از تجربيات و فرصت‌هایي که دانشگاه ارایه مي‌دهد فراهم نموده و اعتماد به نفس لازم براي ورود به بازار کار مناسب را فراهم مي‌نمايد.
اسدی در ادامه گفت: امروزه با استفاده از آموزه‌هاي جهاني پي مي‌بريم که ضرورت دارد اقتصاد و بازار کار کشور توجه ويژه‌اي به نيروي انساني داشته باشد تا زمينه براي خلاقيت، توليد محصول يا ارایه خدمتي جديد به مردم فراهم گردد و دراين مسير سطح خدمات رساني به جامعه ارتقاء يابد. يکي از وظایف اصلي بخش ارتباط دانشگاه با صنعت که بهتر است آن را بخش ارتباط دانشگاه با فضاي کسب و کار جامعه بناميم اين است که پروژه‌اي با هدف روش‌هاي جديد اطلاع رساني نيازهاي محيط‌هاي کار و اجتماع به دانشجويان و فارغ‌التحصيلان تعريف گردد، ضمناً لازم است شرایطي فراهم شود تا کارآفرينان کشور شناسایي شده و با استفاده از مدل‌هاي پيشنهادي شرایط توسعه فضاي کسب و کار را در کشور فراهم نمایيم .


دبیر اجرایی نمایشگاه به عوامل بيروني كه بر اشتغال فارغ‌التحصيلان به‌طور مستقيم و غيرمستقيم تاثير گذاشته و مانع از جذب آنها در بازار كار مي‌گردند، اشاره کرد و افزود:
رواج نيافتن و مشخص نبودن فرهنگ كاريابي، عدم توسعه بنگاه‌هاي كاريابي خصوصي، عدم توسعه كانون‌هاي فارغ‌التحصيلان و ناكارآمدي آنها در كاريابي و هدايت شغلي، تعدد متقاضيان و رقابت شديد براي كسب مشاغل موجود و رواج نيافتن فرهنگ كارآفريني و كم بودن تعداد كارآفرينان از جمله عللی است که مانع جذب فارغ التحصیلان و اشتغال آنان می‌شود.
اسدی هدف از برگزاری نمایشگاه کار را رویارویی مستقیم صنعت و دانشگاه، معرفي کارفرمايان و کارآفرينان موفق جامعه درقالب شرکت‌های کارآفرین، معرفي سازمان‌ها و ادارات مرتبط و نيمه‌مرتبط با رشته‌تحصيلي، شناسايي علايق و استعدادها (خودشناسي شغلي)، آشنايي با انتظارات و مهارت‌هاي مورد نياز کارفرمايان، آشنا شدن دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان با طيف متنوع مهارت‌هاي شغلي، امکان جذب نیرو و کارآموز برای شرکت‌ها، برپایی کارگاه‌های آموزشی کار و کارآفرینی، گسترش خدمات مشاوره‌شغلي و استفاده از مشاوران متخصص، ايجاد نشريه‌هاي شغلي و بازار‌کار در محيط داخلي دانشگاه عنوان کرد.
دبیر اجرایی نمایشگاه کار، ايجاد يک محيط دوستانه براي تعامل بیشتر بین فارغ التحصيلان، دانشجویان و شرکت‌ها را یکی دیگر از عوامل برپایی این نمایشگاه دانست و افزود: نمایشگاه کار در فضایی در حدود 1600 مترمربع برگزار خواهد شد. لازم به ذكر است كه فضاي كلي نمايشگاه در صورت استقبال صنعت قابل افزايش خواهد بود.
وی گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی در رابطه با کار و کارآفرینی یکی از فعالیت‌های جنبی نمایشگاه‌های کار در سرتاسر دنیا می‌باشد که در آن دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان با نحوه تعامل با صنعت، یافتن شغل مناسب و شروع کسب و کار جدید آشنا می‌شوند. عناوین کارگاه‌های آموزشی و نقشه نمایشگاه در سایت نمایشگاه به آدرسjobfair.sharif.ir موجود می‌باشد و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت نسبت به رزرو غرفه و یا ثبت نام در کارگاه مورد نظر اقدام نمایند.

اسدی در مورد تعداد شرکت گنندگان در نمایشگاه کار نیز گفت: با توجه به تعداد فارغ التحصيلان در سال‌هاي گذشته (1500 نفر در سال) و تعداد دانشجویان دانشگاه که بالغ بر 10000 نفر می‌باشند، پيش‌بيني مي‌گردد تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه بیش از3000 نفر ‌باشد.
وی افزود: از طرفی با توجه به مذاکرات انجام گرفته با صنعت و نظر به نوآوری موجود دربرپایی نمایشگاه کار، پیش بینی می‌گردد تعداد شرکت‌های ثبت نامی در اولین نمایشگاه کار بالغ بر 60 شرکت دولتی و خصوصی باشد. اسدی به برگزار کنندگان نمایشگاه نیز اشاره کرد و افزود: اولین نمایشگاه کار توسط مدیریت روابط عمومی با همکاری معاونت پژوهشی، انجمن فارغ التحصیلان، مرکز کار آفرینی و مرکز مطالعات دانشگاه در قالب یک شورای راهبردی برگزار می‌گردد.
وی در پایان گفت: بازدید از نمایشگاه برای عموم آزاد بوده و علاقه‌مندان براي ارتباط با دبیرخانه و شركت در اولین نمایشگاه کار و کارگاه‌های جنبی مي‌توانند به سایت jobfair.sharif.ir مراجعه نموده و يا با شماره تلفن‌هاي5-66028963 تماس حاصل نمايند.


 

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را به آدرس web [at] sharif.ir ارسال فرمایید
۱۳۹۰، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
طراحی و اجرا در آزمایشگاه وب Powered by Cybiran