دانشگاه صنعتی شریف
نقشه سایتتماس با دانشگاهEnglish
۱۳۸۹/۱۰/۲۷  ۱۱:۰۳

ایجاد طرح دینامیك منوی ارزش افزوده بر روی سیم كارت

دكتر حمیدرضا ربیعی پژوهشگر دانشگاه با همكاری رضا مهران و علی حدیدی موفق به ایجاد طرح دینامیك منوی ارزش افزوده بر روی سیم كارت شده است. وی در خصوص طرح خود به خبرنگار ما گفت:
در حال حاضر در شبکه همراه اول، اکثر سرویس‌های مبتنی بر محتوا از طریق شرکت‌های سوم (third party) ارائه می‌شود و درآمد همراه اول تنها از بستر ارتباطی (معمولاً پیامک) می‌باشد.
این در حالی است که همراه اول می تواند با قراردادن یک برنامه کاربردی بر روی سیم‌کارت، تبدیل به یگانه درگاه ارائه خدمات و سرویس‌های مبتنی بر محتوا گردد و شرکت‌های سوم تعامل غیر مستقیم با کاربر داشته باشد. دسترسی سریع، آسان، و گرافیکی به این سرویس‌ها از طریق منوی گرافیکی درون گوشی، موجب استفاده بسیار بیشتر کاربران از این سیستم خواهد شد.
دكتر ربیعی مراحل اجرای پروژه را چنین دسته‌بندی كرد:

  • تعیین مراحل فاز اجرای پروژه بر اساس ساختار WBS (کمّی):
    • فاز اول: راه‌اندازی کارگزار مدیریت محتوا
      ۱- جهت تعریف سرویس‌های جدید
    • فاز دوم: راه‌اندازی کارگزار مدیریت کاربران و سرویس‌ها
    • فاز سوم: راه اندازی سیستم مدیریت از راه دور سرویس
    • فاز چهارم: طراحی و توسعه برنامه کاربردی بر روی سیم کارت
      ۱- دارای منوهای گرافیکی جهت دریافت سرویس
      ۲- پشتیبانی از دو زبان انگلیسی و فارسی
  • تعیین خروجی‌های پروژه در پایان هر مرحله از فاز اجرا (کیفی):
    • فاز اول: مدیریت سرویس‌های موجود و محتوای آنها
    • فاز دوم: تست و دیباگ كارگزار مدیریت خدمات
    • فاز سوم: پایلوت جهت بارگذاری اپلت از طریق OTA یا تغییر منوهای آن
    • فاز چهارم: طراحی منوهای گرافیكی و فاز اجرایی و راه اندازی Gateway
وی اثر بخشی مستقیم پروژه در ابعاد توسعه شبکه، بهسازی سیستم‌ها، واگذاری سیم کارت، ارائه سرویس‌های جدید و ارزش افزوده و بهینه‌سازی شبکه را به طور مستدل چنین تشریح نمود:
این درگاه با دسترسی آسان به همراه اول این امکان را می‌دهد تا سرویس‌های مبتنی بر محتوا را برای کاربران به آسانی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارائه دهد. وجود دو برنامه جداگانه برای پشتیبانی همزمان از زبان‌های فارسی و انگلیسی، امکان ارائه این سرویس به تمامی مشترکین را می‌دهد. در عین حال امکان به روز‌آوری منوهای کاربر به صورت از راه دور (OTA)، امکان معرفی روز به روز سرویس‌های جدید را به اپراتور می‌دهد. راه‌اندازی این درگاه با توجه به سازگاری با مدل فعلی ارائه سرویس بسیار سریع می‌باشد.
ایشان در خصوص نوآوری‌ها و وجه تمایز پروژه از سایر موارد مشابه گفت: در این پروژه برای اولین بار در کشور به بحث خدمات ارزش افزوده بر روی سیم كارت اشاره مستقیم دارد و تاكنون خدماتی كه بر روی گوشی ارائه می‌شد، از طریق این طرح بر روی سیم كارت مشترك قبل از توزیع سیم كارت و حتی بعد از آن ارائه می گردد.
دكتر ربیعی در رابطه با توجیه اقتصادی، نوع و مقدار ارزش افزوده ایجاد شده از اجرای این فعالیت چنین توضیح داد: از دو سال قبل همراه اول در خرید سیم كارت‌ها توجه ویژه‌ای به شاخص‌های اصلی سیم كارت داشته است و می توان گفت ۹۰ درصد سیم كارت‌های فعلی همراه اول قابلیت ارائه VAS را دارند. حال با توجه به امكان بارگذاری اپلت بر روی سیم كارت از راه دور و بدون نیاز به حضور مشترك در دفاتر خدمات مشتركین علاوه بر ارائه خدمات نوین مخابراتی از مزایای دیگر نیز همراه اول (كاهش هزینه پرسنل جهت پاسخگویی به مشترك) برخوردار می‌گردد. این در حالی است كه با توجه به زیر ساخت مناسب همراه اول، درآمد اپراتور از خدمات ارزش افزوده چندین برابر خدمات مكالمه‌ای می‌باشد.

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را به آدرس web [at] sharif.ir ارسال فرمایید
۱۳۹۰، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
طراحی و اجرا در آزمایشگاه وب Powered by Cybiran